نقش BIM در نظام آموزش مهندسی

نقش BIM در نظام آموزش مهندسی

به این نوشته امتیاز دهید

متدولوژی مدلسازی اطلاعات ساختمان علاوه بر نقش خود در بخش حرفه ای و صنعت، به تدریج وارد نظام آموزشی شده و تاثیر بسیار مثبتی بر کارآمد تر شدن نظام آموزشی خواهد داشت. در این نوشتار به بررسی اجمالی نقش BIM در نظام آموزش مهندسی عمران پرداخته شده است.

با توجه به رویکرد عمده و در حال گسترش صنعت ساخت به BIM ، لزوم تسلط مهندسین فارغ التحصیل از دانشگاهها با این مفاهیم، به تدریج دانشگاههای معتبر در کشورهای پیشرفته را بر آن داشته است که واحدهایی در این خصوص در نظام آموزشی خود در نظر بگیرند. در حال حاضر این دانشگاهها روشهای آموزشی گوناگونی را در نظر گرفته اندکه این روشها دربرگیرنده طیف وسیعی از آتلیه های معماری، طراحی پایدار، مدیریت ساخت و مباحث تخصصی مهندسی عمران میباشد.  علاوه بر این BIM ابزاری بسیار کارآمد جهت انتقال موثرتر مفاهیم مختلف مهندسی به دانشجویان شناخته شده و در حال گسترش است.

در سال 2010 Onur، Nawari و Sharag-Eldin چگونگی یکپارچه سازی BIM با برنامه های آموزشی مهندسی معماری را تشریح کردند و در همین سال Barak و Sacks به تشریح نقش BIM در نظام آموزش مهندسی عمران به عنوان بخشی جدایی ناپذیر از این رشته تحصیلی برای دانشجویان جدید الورود پرداختند. این دوره ها هم در سطح کارشناسی و هم در سطح کارشناسی ارشد ارائه میشود.

هرچند هنوز در بسیاری از این برنامه های آموزشی تاکید بر معرفی نرم افزارهای BIM و علی الخصوص Revit پرداخته میشود اما اخیرا با توجه به اینکه رویکرد BIM تفاوتهای عملکردی بنیادین با روش سنتی CAD دارد، گفتمانی ایجاد شده است که بتواند با استفاده از روشهای نوین آموزشی به جوانب مختلف این متدولوژی پرداخته و حداکثر انتقال مفاهیم به دانشجویان انجام گیرد. یکی از این مفاهیم ایجاد هماهنگی میان رشته های مختلف علی الخصوص معماری و سازه میباشد که از دیرباز مورد بحث بوده و اهمیت آن مشهود است. کتاب BIM چارچوبی برای طراحی سازه که در سال 2015 توسط دکتر Nawari تالیف شده است از معدود منابع بسیار مفید آموزشی در این خصوص میباشد که مطالعه آن به تمامی مهندسین علی الخصوص مهندسین عمران علاقمند به این روش نوین توصیه میشود.

نقش BIM در نظام آموزش مهندسی

به عنوان یک مثال، میتوان به نقش بالقوه BIM در آموزش تحلیل سازه اشاره نمود،

در حال حاضر دوره های آموزشی تحلیل سازه در سطح کارشناسی  بیشتر بر روی محاسبه و درک قوانین استاتیک و مقاوت مصالح تمرکز داشته، بدون اینکه بر اهمیت درک رفتارهای مفهومی سیستم‌های سازه ای و مفاهیم زیبایی تاکیدی داشته باشد. یعنی رویکرد ریاضی محض. حال آنکه

بر خلاف روش آموزش سنتی که ابتدا بر درک المانهای منفرد مانند تیرها، ستونها، دیوارهای برشی، و غیره به صورت دوبعدی و با استفاده از قوانین استاتیک و مقاومت مصالح تاکید دارد، چارچوب BIM به دانشجویان کمک می نماید تا کل سازه را به صورت 3D ایجاد نموده و سپس راه حلهای سازه‌ای را مورد بررسی قرار دهند.

با توجه به اهمیت نقش BIM در نظام آموزش مهندسی ضروری است جوامع آکادمیک در ایران نیز به این موضوع توجه جدی داشته و خود را با تغییرات صنعت منطبق نمایند که این موضوع نه تنها قابلیتهای حرفه ای آنها را افزایش میدهد بلکه در کارآمدتر نمودن آموزش نیز تاثیر شگرفی خواهد داشت.

================= BIM در نظام آموزش مهندسی ===================================